Przejdź do głównej zawartości

And the Oscar goes to ...

Zdjęcie z: www.oscars.org
Targowisko próżności vs kolorowe zwierzaki
Wręczenie Oscarów zawsze wywołuje dużo emocji i skupia uwagę obserwatorów ze wszystkich kontynentów. Ta jedna z najważniejszych i najbardziej prestiżowych nagród przemysłu filmowego. Największe emocje wzbudza w Stanach i trudno się dziwić, bo dotyczy w ogromnej mierze produkcji amerykańskich. Przez krytyków uważana jest za skrajnie komercyjną. A z tym z kolei nie da się nie zgodzić.

Europa ma swoje Europejskie Nagrody Filmowe, Złote Niedźwiedzie, Złote Lwy i inne wielobarwne zwierzęta i czuje się (całkiem słusznie moim zdaniem) bardziej alternatywna i zarazem spoglądająca na kino pod innym kątem.

W tym roku gala wypada 22. lutego i poprowadzi ją Neil Patrick Harris (będzie ciekawie :-)).  Z 24 kategorii, z czego dwie są muzyczne: Najlepsza Oryginalna Muzyka Filmowa oraz Najlepsza Oryginalna Piosenka Filmowa. O tej drugiej z nich napiszę dzisiaj ciut więcej.

Zdjęcie z www.goldderby.com/
Najlepsza Oryginalna Piosenka Filmowa
to nagroda przyznawana twórcom słów i muzyki, chociaż bardzo często zdarza się tak, że to wykonawca/wykonawczyni zwycięskiej piosenki bardziej zapada ludziom w pamięć, niż jej autorzy. Szkoda.

Pierwsze historyczne wręczenie statuetki w tej kategorii miało miejsce w 1934 roku. Herb Magidson i Con Conrad zostali wyróżnieni za kompozycję "The Continental" (z filmy "The Gay Divorcee”). Tytułowe role zagrali Fred Astaire i Ginger Rogers – niekwestionowane gwiazdy ówczesnego kina.

Oscary w tej kategorii rozdawane są nieprzerwanie od tamtego momentu.

Kobiety w tej kategorii
Pierwszy raz Oscara w tej kategorii przyznano kobiecie w 1936, a otrzymała go piosenka pt. “The way you look at me"  do filmu "Swing Time", której autorami jest duet Dorothy Fields, autorka tekstu i Jerome Kern, kompozytor. Mistrzowsko wykonywał ją boski Fred Astaire.

Łącznie, do 2014 roku 14 kobiet zostało wyróżnione tą nagrodą, a wśród nich znalazły się takie hity jak:
- „Evergreen” wykonywana przez Barbarę Streisand w filmu „A Star is born” (autorzy: Barbra Streisand i Paul Williams); nagroda przyznana w 1976 roku.

- Przy "Flashdance... What a Feeling" z filmu “Flashdance” (autorzy: Giorgio Moroder, Keith Forsey oraz Irene Cara) bawili się wszyscy w 1983 roku. Piosenkę śpiewała Irene Cara.

- Annie Lennox wyśpiewała oscarowo utwór “Into the West” pochodzący z film “Władca Pierścieni: Powrót króla”. Twórcy: Fran Walsh, Howarda Shore'a i Annie Lennox odebrali statuetki w 2003.

- Kultowe przygody agenta 007 przyniosły szczęście Adele, która została nagrodzona w 2012 za utwór “Skyfall”. Autorami byli Adele i Paul Epworth.


Niekwestionowany mistrz kategorii
To Sammy Cahn. Ma na swoim koncie 26 (!!!) nominacji i 4 Oscary. Był (zmarł w 1993 roku) etatowym autorem tekstów piosenek do broadwayowskich musicali. Współpracował z takimi sławami jak Frank Sinatra, Doris Day czy Dean Martin i chętnie pracował w duecie z Julem Stynem, odpowiedzialnym za muzykę.

A oto 4 wspomniane oscarowe kompozycje:
- "Three Coins in the Fountain" wykonywana przez Franka Sinatrę w filmie o tym samym tytule, 1954
- "All the Way" także w wykonaniu Sinatry w filmie „The Joker Is Wild”, 1957
- "High Hopes" znów Sinatra w duecie z Eddie Hodges z filmu „A Hole In The Head”, 1959
- "Call Me Irresponsible" śpiewała Jackie Gleason w filmie “Papa's Delicate Condition”, 1963
Ciekawostka: duet Cahn&Styne jest autorem kultowego śnieżnego przeboju „Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow!”.


Nomimacje 2015

Tyle z przeszłości. A jak wygląda nasza kategoria w tym roku? Oto nominowane utwory:
- "Glory" z filmu „Selma” (muzyka i słowa:  John Stephens i Lonnie Lynn)
- "Everything Is Awesome" z filmu “The Lego Movie” (muzyka i słowa: Shawn Patterson)
- "I'm Not Gonna Miss You" z filmu “Glen Campbell...I'll Be Me” (muzyka i słowa: Glen Campbell i Julian Raymond)
- "Grateful" z filmu “Beyond The Lights” (autorstwa Diane Warren)
- "Lost Stars" z filmu “Begin Again” (muzyka i słowa: Gregg Alexander i Danielle Brisebois). O tym filmie jeszcze napiszę na blogu.




Ja obstawiam "Glory" albo "Lost Stars".
Już 22.02.2015 usłyszymy słowa: „And the Oscar goes to …” i wszystko stanie się jasne.
A jaki jest Państwa ulubiony utwór oscarowy?

MUSIC FOR YOUR EYES:
Dzisiaj listy nie będzie. Wszystkie linki są w tekście. :-)






Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kutno w piosenkach

W czasie wielu rozmów zapoznawczo-kurtuazyjno-towarzyskich często pada pytanie: "Skąd jesteś?". Tak się składa, że jestem z Kutna.

Na to wyznanie reakcje są z reguły dwie:
1. "Aaa gdzie to jest?"
2. "Aaaa dworzec. Jest tak brzydko, że pękają oczy?".


Zainspirowana odpowiedzią z punktu drugiego postanowiłam iść za ciosem i pogrzebać w polskich tekstach piosenek w poszukiwaniu Kucienka. Wyniki poszukiwań podzieliłam na grupy.

Piosenki społeczno-politycznie zaangażowane:
Kult "Polska" – podmiot liryczny wyraża troskę o Państwa bezpieczeństwo na dworcu w Kutnie. W utworze poruszono dodatkowo także aspekty okulistyczne.

„Czy byłeś kiedyś w Kutnie na dworcu w nocy
Jest tak brudno i brzydko, że pękają oczy, oczy, oczy”

Pidżama Porno "Durna 6 / Mądra 11" – dużo się naspacerujemy w tej piosence. I fizycznie i egzystencjonalnie:

"Może jesteśmy dobrzy.
Może jesteśmy źli.
Pewnie jesteśmy całkiem nijacy.
Lepiej nie wchodzić nam w drogę,
Kiedy w…

PUNK FREUD ARMY - koncert w Trójce

Wojtek Mazolewski lubi muzyczne wyzwania, a jego potrzeba tworzenia coraz to nowych projektów jest ogromna. W przypadku wielu artystów ilość nie przekłada się na jakość. Na szczęście to stwierdzenie zupełnie nie tyczy się Punk Freud Army, bo ten projekt jest elegancko przygotowaną i energetycznie zagraną mieszanką punk-jazzu! Niemożliwie? Przekonajcie się sami!

Panowie z Pink Freud z okazji dziesięciolecia albumu "Punk Freud" postanowili zaprosić do współpracy wyjątkowych gości: Tomka Lipińskiego, Alka Koreckiego, Roberta Brylewskiego, Roberta Materę i Tomasza Budzyńskiego. Wspólnie przearanżowali klasyki gatunku z repertuaru takich zespołów jak Kryzys, Brygada Kryzys, Tilt, Siekiera, Armia czy Dezerter i 30 października wystąpili w Muzycznym Studio Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej prezentując przygotowany materiał. Projekt jest w dużej mierze ukłonem w stronę wyżej wymienionych twórców, którzy swoją twórczością ukształtowali kolejne pokolenia artystów w Polsce i ich …

Antkowiak & Domurat = SIMPLEFIELDS

Tak tak, to ten Krzysiek od "Zakazanego owocu". A teraz przejdźmy do czegoś ciekawszego - nowej płyty duetu Antkowiak & Domurat pt. "Dirt on tv".

Na tę płytę czekaliśmy bardzo długo, ale było warto! O tym, że powroty nie są łatwe wie doskonale każdy artysta, który po czasie niebytu próbuje wrócić na rynek. Jak to zrobić, kiedy nie świeci się cyckami na ekranie, nie paraduje po czerwonym dywanie na promocji wody kolońskiej i nie pcha się na ścianki? Ano nagrać taką płytę jak ci dwaj panowie.

Krzysztof Antkowiak - pianista, wokalista, kompozytor, producent. Popularność zdobył jako nastolatek pod koniec lat 80. wraz z utworem „Zakazany Owoc”. Od tego czasu zagrał ponad 1000 koncertów w kraju i zagranicą. Współpracował m.in. z Grzegorzem Ciechowskim, Jackiem Cyganem, Edytą Górniak czy Justyną Steczkowską.

Marcin Domurat - autor tekstów, gitarzysta i producent. Wraz z pojawieniem się pierwszych 16-bitowych komputerów zainteresował się procesem rejestracji dźwi…